dinsdag 9 juni 2020

Kunst in het AG: een uitdaging

Pinguïns, Hilde Paul
Corona gooide tijdelijk roet in het eten, maar sinds begin juni hangt er weer een nieuwe expositie aan de muren van het gebouw van AG-Eindhoven. Met aandacht voor de kunst van AG-leden wijkt deze wat af van de professionele exposities die kunsthistoricus en AG-lid Liesbeth Schreuder sinds 2014 in het gebouw organiseert. 
Toen Liesbeth destijds als curator gevraagd werd, aarzelde ze even. Ze was zeker de juiste persoon, want ze kent veel kunstenaars persoonlijk, maar ze zag ook de problemen in een gebouw dat bepaald niet als galerie was ingericht. Uiteindelijk zei ze ja en ze zette meteen hoog in. “Ik werk met een concept van vijf duo-exposities per jaar. Door zo’n combinatie van werken ontstaat een interessant verhaal aan de muur. Daarnaast zijn er af en toe solo-exposities. Omdat me destijds gevraagd werd niet alleen na te denken over de openbare ruimtes zoals de foyer en de sociëteitsruimte, maar ook de andere muren in het gebouw, wilde ik voor die ruimtes kunstenaars benaderen om hun werk voor tenminste een jaar te huren. De afgelopen twee jaar heeft bijvoorbeeld Helma Veugen de diverse vergaderruimtes gebruikt als een podium en regelmatig nieuw werk laten zien.”

Liesbeth organiseert de exposities alleen. “Ik houd niet van vergaderen,” zegt ze eerlijk. “Maar het komt ook omdat ik met een strak beleid kunstenaars iets hoop te bieden dat verder gaat gaan dan alleen een tijdelijke plek voor hun werken aan de muur: een opeenvolging van interessante exposities, zodat AG-exposities iets zijn wat ze met trots op hun cv kunnen vermelden. Daarmee krijgt het voor hen meerwaarde en ze dragen bij aan onze naamsbekendheid.” 
Dat op kwaliteit gerichte beleid werpt zijn vruchten af. Een aantal tentoonstellingen trok de aandacht van de media en Liesbeth heeft inmiddels een lange wachtlijst van geïnteresseerde exposanten en moet regelmatig mensen teleurstellen.
En dat is een prestatie, gezien de problemen die het gebouw opwerpt. “Ik had er een paar keer exposities georganiseerd in verband met de AG-Kunstprijs en een keer met werken van jong talent en wist uit ervaring dat het geen eenvoudig in te richten gebouw is. In een galerie heb je strakke muren en goede belichting, hier zijn de muren overal verschillend, sommige ruimtes hebben lambrisering, de belichting verschilt van plek tot plek.”
“Hoe kunst hangt is van groot belang, dus die omstandigheden zijn echt iets om
Liesbeth Schreuder

rekening mee te houden. Gelukkig kan ik rekenen op hulp van AG-vrijwilligers. De kunstenaars en ik dragen weliswaar zorg voor de inhoud van de expositie, maar het is AG-lid Engel Hoefgeest die voor elk technisch hangprobleem een passende oplossing weet en Annelies Levendag die bijna onvermoeibaar de trap op- en afklimt om daarbij te helpen. Daarnaast is er altijd medewerking van José Koppen, die samen met haar man het restaurant beheert. Zelfs als een tentoonstelling inhoudelijk niet helemaal de smaak is van sommige leden, krijg ik toch vaak te horen: wat hangt het weer mooi.”
Bij de keuze van de exposanten houdt Liesbeth er altijd rekening mee dat het publiek niet specifiek voor de kunst komt. “Het gebouw wordt gebruikt als sociëteit, om te borrelen en te eten, te vergaderen, te feesten, te gedenken, voor lezingen, voor grote en kleine groepen. Dat betekent dat niet alle kunst geschikt is,” zegt ze. 
“Aanvankelijk benaderde ik vooral jonge kunstenaars, waarvan ik wist dat ze een goede plek konden gebruiken. Maar inmiddels ervaar ik dat ook ervaren kunstenaars de mogelijkheden zien. Die duo-expositie blijkt een goede formule, kunstenaars stellen zelf vaak een mede-exposant voor. Dat leverde recent bijvoorbeeld de combinatie Martin Voorbij en Rik van Iersel op. Dat zou ik als curator nooit bedacht hebben, maar het pakte fantastisch uit, met veel externe bezoekers, diverse verkopen en een mooi artikel in de krant.”
De belangstelling wisselt, zegt Liesbeth: “Eindhovense kunstenaars trekken meer bezoekers, en zeker als er een recensie in het Eindhovens Dagblad staat, zie je de interesse direct toenemen.  Sommige kunstenaars organiseren zelf een rondleiding voor vrienden en belangstellenden. Nu, in coronatijden, is het wat lastiger en moet je je eerst aanmelden, maar de toegang is gratis.” 
Abstract, Harry van den Tillaar
De huidige expositie heeft een totaal ander concept dan normaal, zegt Liesbeth. “Het AG bestaat 75 jaar en dit is de Lustrumexpositie, met werk van de eigen leden, want het leek me in dat kader een mooi idee om te laten zien hoe veelzijdig AG-leden zijn. Het aanbod was groot. Samen met AG-lid Wilma Peters heb ik daar met veel plezier een selectie uit gemaakt. 
Door de grote diversiteit in disciplines, technieken en uitvoering was het wel zoeken naar een passend geheel. Het verhaal aan de muur is simpel, het gaat over plezier in het maken en plezier om dit te delen. Een uitleg is nauwelijks nodig. Het gaat ditmaal niet over de onderliggende of verborgen betekenis, de techniek, de gelaagdheid of de ontwikkeling van de kunstenaar. Het is wat het is, de namen en technieken staan op de lijsten en bij eventuele vragen zijn de makers zelf gemakkelijk te bereiken. Op de website is ook na te lezen wie er allemaal meedoen.
De expositie was eigenlijk eerder gepland, maar jammer genoeg moesten de opening en alle feestelijkheden eromheen vanwege covid-19 worden uitgesteld. Op 2 juni, zodra het AG weer open mocht, zijn we alsnog gaan inrichten. Ik moet zeggen, het was heerlijk om weer vrienden te treffen, maar ook bijzonder om mee te maken hoe enthousiast de deelnemers waren om mee te werken en hun dierbare werken in te leveren.”
Hoe het verder moet in deze coronatijden is voor Liesbeth nog een grote vraag. 

“Normaal zijn de exposities in het AG-gebouw ook voor bezoekers van buiten toegankelijk. Dat ligt nu wat moeilijker. Iedereen die het gebouw wil bezoeken, zich eerst moet aanmelden. In het pand mogen zich volgens de wet maar dertig gasten gelijktijdig bevinden. Daarbij gaat de voorrang naar AG-leden en bezoekers van activiteiten die in het pand plaatsvinden. 
Hopelijk  wordt het gemakkelijker als de horeca-maatregelen per 1 juli worden verruimd. Maar ik ga er vanuit  dat we voorlopig geen opening en open platform kunnen bieden aan professionele kunstenaars. Daarom blijft deze expositie mogelijk tot eind januari hangen. Hopelijk gaat het dan beter en kan ik de al geprogrammeerde expositie van Hetty de Groot en Cees de Raat eindelijk maken. En er staat nog een groot aantal boeiende namen op mijn lijst.”

De expositie bezoeken?

Dat kan. Het gebouw is toegankelijk van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 21.00 uur. Vanwege corona is aanmelding vooraf verplicht. Aanmelden kan via de horeca, familie Koppen (040-243 4808).